signle blog post

Post Type: Standard

Markley’s Fevered Brain: Jim Aparo – Een van de allerbeste

Deze publicatie is ingediend onder:

HOOPPAGINA HOOGTEKENINGEN,
Interviews en kolommen,
Productevaluaties

Wayne Markley

door Wayne Markley

Jim Aparo zelfportret van Take on en de sterke #124

Toen ik jong was, was mijn gewenste strip milieuvriendelijke lantaarn zoals getekend door Gil Kane. Ik werd verpletterd toen ik Probleem #76 kreeg en door een nieuwe kunstenaar genaamd Neal Adams, evenals niet mijn geliefde Gil Kane. Dit is aanzienlijk, omdat het niet zo lang nadat ik viel, zoals bij de kunst van Jim Aparo. Ik zou willen voorstellen dat Aparo’s vroege kunst voor Charlton Comics een voornamelijk zijn eigen stijl was, maar toen hij DC betrof en Aquaman overnam, de kijk op zowel de gewaag uiterst veel in de stijl van Adams; Vooral bij de kijk op zowel de BOLD. We hebben het geluk gehad dat DC de afgelopen jaren een behoorlijk aantal Aparo’s werk heeft verzameld, hoewel nog niet alles. Ik wacht nog steeds op een verzameling van zijn werk op de Phantom Complete Stranger, evenals een goede hardcover -collectie van zijn legendarische run op het spook, maar idealiter komen deze op een gegeven moment op een gegeven moment. Ik zou ook opmerken dat Aparo destijds een van de extreem weinig kunstenaars was die, inkt, en zijn eigen werk liep.

Jim Aparo’s totaal The Phantom

Zijn vroegste werk was voor een kortstondige krantenstrip genaamd Stern Wheeler. Van daaruit ging hij werken voor Charlton Comics, waar hij een aantal korte verhalen deed voor hun verschillende bloemlezingstitels, waaronder science fiction, fantasy, horror en romantische verhalen. Zijn allereerste werk voor Charlton was voor hun Teen Comic Go-Go in een strip genaamd Miss Bikini Luv. Go-go duurde alleen negen problemen, evenals ze uiterst moeilijk te vinden zijn. Ik ben er al jaren naar op zoek. Aparo behandelde ook een back -upfunctie in hun Hercules -boek genaamd Thane van Bagarth. Er waren in de loop der jaren drie stripboekencollecties van Thane, maar ze zijn lang uit druk. Hij deed ook Nightshade voor Charlton, dat liep als een back -up in de pagina’s van Captain Atom naast rondlopen op de pagina’s van Cheyenne Kid. Mogelijk was zijn beste werk voor Charlton echter zijn run op de Phantom. Toen Charlton de Phantom -strip overnam van King Comics (die het overnam van Gold Key) met probleem #30, kwam Jim Aparo aan boord als Penciler, Inker (en Letterer) met probleem #31 met #38. Niet al deze problemen hebben Aparo -kunst, maar ze hebben allemaal op zijn minst Aparo -covers. Hermes Press publiceerde een hardcover -collectie van alle Phantom -verhalen van Aparo in een hardcover van full colour. Dit is een goede verzameling die alle gebreken van alle Hermes -boeken lijdt, maar het biedt je al het werk van Aparo op één plek. Dit is geen totale herdruk van alle Charlton -problemen, maar de verhalen en kunst die Aparo deed voor Charlton’s Phantom Comics. Er zijn ook een aantal extra’s, waaronder reproducties van de oorspronkelijke kunst van Aparo en meer.

Aquaman: The Brawse for Mera Deluxe Edition

In 1968 nam Jim Aparo Aquaman over voor DC Comics, evenals van de fantastische Nick Cardy, met probleem #40. Het is fascinerend om op te merken dat Aparo nog steeds het fantoom voor Charlton deed. Zoals zowel Aquaman als de Phantom tweemaandelijks waren, zou hij de ene maand Aquaman en het fantoom het volgende doen. Op Aquaman trok hij een lang verhaal genaamd The Blawse for Mera. Dit was een verhaal dat Mera werd ontvoerd, evenals de zoektocht van Aquaman om haar te ontdekken. Het is geschreven door Steve Skeates en is onlangs verzameld door DC in een prachtige grote full -color hardcover. Dit verhaal liep in Aquaman-problemen #40-48 en is beschikbaar op iets meer dan 200 pagina’s. Ik hoop dat DC een tweede deel doet met Aquaman #49-56 waar het boek eindigde in 1971. Het zou echter moeten worden opgemerkt dat alle covers voor de verhalen hier herdrukt waren van Nick Cardy.

Showcase Presents: Phantom Complete Stranger Vol. 2

De volgende voor Aparo was de fantoom -vreemdeling. Hij nam het boek over met Probleem #7 en ging door tot probleem #26 met een aantal verschillende schrijvers (hij tekende geen probleem #18). De verhalen zijn een gemengde tas met velen die bovennatuurlijk van aard zijn en sommige werken veel beter dan anderen. Aan de andere kant wordt de kunst veel beter en veel beter met elk probleem naarmate de Aparo -stijl groeit en groeit. Als een pluspunt hebben een aantal van deze problemen spectaculaire Neal Adams -covers. Dit is nog een groep verhalen die ik op DC niet kan wachten om te verzamelen in een goede hardcover van kleur. Deze verhalen werden zowel in zwart als wit in showcase geschenken verzameld: Phantom Complete Stranger Vol. 1 evenals 2.

Batman: De kijk op evenals de Bold: The Bronze Age Omnibus Vol. 2

In 1971 trok Aparo de kijk op zowel de sterke #98 (Batman en de Phantom Stranger) en het was zo goed datT Aparo werd uiteindelijk de langdurige kunstenaar op de kijk op zowel de sterke met probleem #100 met het einde met probleem #200. Hoewel Aparo niet elk probleem tekende dat hij praktisch allemaal tekende. In het vroege probleem zag zijn kunst er extreem Adams-achtig uit, maar toen de titel ging, werd het pure Aparo. In de komende tien jaar mocht Aparo vrijwel elk DC -personage op een of ander moment tekenen. Er zijn ook veel fantastische problemen voor mij om hier diep in te gaan, maar we hebben het geluk dat DC heel Batman heeft verzameld: de dappere en de sterke verhalen in Deluxe Full Color Omnibuses. Volume One verzamelt problemen #74 met #109 en herdrukt alle Neal Adams -run en het vroege deel van Aparo’s stint in het boek. Er is ook een tweede deel van Batman: de kijk op en de sterke die problemen herdrukt #110-156, die praktisch allemaal door Jim Aparo zijn, evenals een WHO van de DCU. Een derde omnibus wordt nu aangeboden voor pre -order.

Legends of the Dark Knight: Jim Aparo Vol. 2

Er is ook de Legends of the Dark Knight: Jim Aparo HC -serie boeken. Dit zijn drie volumes met een volle kleur die alle kijk op Aparo herdrukken, evenals het sterke werk naast een paar van zijn werk aan detective -strips. Het allereerste deel herdrukken nemen het op evenals de sterke #98, #100-102, evenals problemen 104-122. Meer dan 500 pagina’s charme in volle kleur. (Dit volume is uitverkocht, dus het kan moeilijk te vinden zijn.) In Legends of the Dark Knight: Jim Aparo Volume 2 herdrukt het veel meer problemen van de kijk op zowel de Bold, #123-145, 147-151 , evenals detective-strips #437-438. Wederom meer dan 500 pelicourpagina’s van Aparo Art. Het derde deel van de legendes van de Dark Knight: Jim Aparo verzamelt Take of the Strong #152, 154-155, 157-162. 167-169, 173-178, 180-182, Detective Comics #444-446, 448, 468-470, Batman huishouden #17 en verschillende covers van al deze titels. Praktisch alle kijk op zowel de sterke verhalen zijn geschreven door Bob Haney (althans met #150) en praktisch al deze verhalen zijn op zichzelf staand. Het was opmerkelijk precies hoe in elk probleem zowel Haney als Aparo in staat waren om een ​​duidelijk verhaal te produceren dat Batman volledig in vorm had met nog een personage van de DCU. Soms kunnen de gaststerren een beetje uit karakter zijn in vergelijking met hun eigen titels, maar elk verhaal is vermakelijk en de kunst is altijd perfect. Aparo had een opmerkelijke mogelijkheid om te laten lijken wat hij tekende alsof het perfect was, of het nu een stadsbeeld, een jungle of een woestijn was. Elk probleem was een wervelwindavontuur. Ik vond deze verhalen leuk als een jongere en ze houden vandaag nog steeds stand.

Batman evenals de Outsiders Vol. 1 HC

Na de laatste gedachte aan de kijk op zowel de BOLD, werd deze vervangen door Batman en de buitenstaanders. Dit kostte een team van helden die werden samengesteld in de kijk op zowel de sterke #200, werden geleid door Batman, evenals nieuwe avonturen. Dit waren verhalen die voornamelijk de locatie buiten Gotham City namen en zo groot waren dat Batman een speciaal team nodig had dat niet de JLA was om dingen voor elkaar te krijgen, omdat ze in sommige gevallen de regels moesten omzeilen. DC heeft ook twee hardcover-collecties van deze serie gedaan, met volume één herdrukkende kijk op evenals de sterke #200, Batman en de Outsiders #1-13, evenals nieuwe Teem Titans #37. Deel twee herdrukken Problemen #14-23 evenals de jaarlijkse #1. Ik heb niet zo leuk in Batman en de buitenstaanders net zo leuk als ik van de kijk op zowel de sterke als de sterke, omdat het het bereik van de B&B ontbrak en de verhalen waren geweldig, ook veel meer als objectief onmogelijk dan wat er eerder kwam. Aan de andere kant is er een heleboel prachtige Aparo -kunst in deze twee collecties.

Deadman Vol. 4

Hoewel er talloze pagina’s zijn die ik hier al door Aparo heb behandeld, zijn er een paar andere collecties van zijn werk waar ik aan denk dat het de moeite waard is om te lezen, hoewel ze een uitdaging kunnen zijn om te vinden. De allereerste hiervan is Deadman Vol. 4. Een paar jaar geleden verzamelde DC alle verschillende optredens van Deadman in vijf handelspaperbacks. Vol. 4 verzamelde deadmanverhalen van Jim Aparo uit de pagina’s van DC Special Series #8, Experience Comics #459-466, evenals DC Comics biedt #24 (wat geen Aparo is, maar is van Jose Louis Garcia Lopez). Ik heb altijd geloofd dat de Deadman van Aparo de tweede was voor Neal Adams in termen van uiterlijk en stijl. Deadman ziet er zo geweldig uit in deze verhalen.

Aquaman: De dood van een prins

Er zijn ook twee collecties Aquaman die de kunst van Aparo functioneren. De allereerste is Aquaman: de dood van een prins. Deze handel kwam uit in 2011 en verzamelt ervaring Comics #435-437, 441-455, evenals Aquaman #57-63. Dit is de totale saga van de dood van Aquababy en de gevolgen die het heeft op de familie. Een krachtig verhaal dat helaas niet meer druk isevenals vrij duur om te kopen op de aftermarket. Het tweede Aquaman -boek met Aparo Stories is The Aquaman: A Event of 75 Years. Hoewel deze boeken Aquaman -verhalen van een aantal makers verzamelen, herdrukt het Aquaman #40 door Aparo. Dit is een fantastische collectie omdat het meer dan 400 pagina’s Aquaman heeft vanaf zijn allereerste optreden in de jaren 1940 tot zijn vernieuwing. Sommige fantastische en lang vergeten materiaal hier.

Toorn van het spook

De laatste verzameling van het werk van Aparo is wanneer opnieuw uit ervaringstrips, dit keer rond problemen #431-440 en wordt Wrath of the Spectre genoemd. Nogmaals, dit boek is niet meer druk, maar het verzamelt Michel Fleisher en Jim Aparo’s totale opleving van het Spectre uit de jaren 1970. Ze gingen terug naar de oorsprong van het spook en vertelden verhalen over de wraakgeest die niet aardig was en gebruikten extreem geweld om gerechtigheid te geven. Criminelen zouden op elk aantal manieren worden gedood, inclusief omgezet in glas en dan worden verbrijzeld, of worden omgezet in hout en vervolgens worden geplaatst met een bandzaag. Zoveel als ik deze verhalen in een luxe hardcover zou willen zien, omdat ze geweldig zijn, maak ik me zorgen dat in de politiek geschikte wereld van vandaag deze verhalen niet snel zullen worden herdrukt. Zeker de moeite waard om op te zoeken als u een kopie van deze handel kunt ontdekken.

Er zijn ook een aantal andere Jim Aparo -verhalen beschikbaar op de pagina’s van Batman, evenals detective -strips die langzaam worden verzameld. Hij deed ook een aantal problemen van de milieuvriendelijke pijlreeksen van 1991. Bovendien deed hij allerlei korte verhalen in de thuisbasis van mysterie, de thuisbasis van geheimen, onverwacht, evenals andere strips. Ik geloof dat hij piekte met zijn werk in de kijk op zowel de sterke als de Deadman. Ik zou zijn Phantom complete vreemdeling daar bovenaan aan de top en Aquaman beoordelen die een goede tweede komen. Ik hoop dat DC er een veel meer volume zou kunnen doen om al deze verschillende verhalen te verzamelen die Aparo deed in een laatste HC, evenals het Spectre, evenals de Experience Club, evenals de verschillende One Off Batman -verhalen die hij deed.

Go-go #9 cover van Jim Aparo

Jim Aparo is voor mij een van de meest onderschatte kunstenaars die er zijn, vooral uit het hedendaagse tijdperk van strips. Ik vond al zijn werk leuk, maar ik zou opmerken dat ik geloofde dat zijn kunst het beste was toen hij het zelf inkte. Voor mij was zijn kunst nooit zo scherp toen iemand anders hem insloeg. Ik heb Jim door de jaren heen een paar keer tevreden gesteld, en hij was altijd extreem zacht gesproken en leek altijd verbijsterd waarom ik (of een soort van een) zo’n grote fan van zijn werk was. Hij verklaarde dat het een taak was waar hij blij in was, evenals een goed leven verdiende, evenals omdat hij bekend stond om minstens een pagina per dag te maken, hij was een betrouwbare kunstenaar.

Ik hoop dat je een paar van deze boeken zult zoeken. Jim Aparo was zo bekwaam en ik geloof echt dat hij grotere erkenning waard is. Als u een aantal van deze boeken hebt bekeken, wat denkt u dan? Is hij zo groot als ik denk? Als je het niet eens bent, zou ik graag willen begrijpen waarom. Ik kan worden bereikt op mfbway@aol.com of op Facebook op Wayne Markley. Al deze lof (en de woorden) zijn van mij en tonen niet de gedachten of meningen van Westfield -strips of hun werknemers. Zoals gewoonlijk…

Dank je.

Leave a Reply

Your email address will not be published.