signle blog post

Post Type: Standard

Interview: Marty Baumann op IDW’s Toybox Time Machine

Dit bericht is ingediend onder:

HOOPPAGINA HOOGTEKENINGEN,
Interviews en kolommen

TOYBOX TIME -machine

Marty Baumann is een illustrator en grafische ontwerper. Hij heeft gewerkt voor Walt Disney en Pixar aan films zoals Toy Story 3, Zootopia, Big Hero 6 en meer. Hij heeft gewerkt voor Hasbro en National Geographic, is betrokken bij het nieuwe Mystery Science Theatre 3000, en dat is slechts het topje van de ijsberg. Nu brengt IDW een verzameling van zijn fictieve speelgoedadvertenties uit in Toybox Time Machine: een catalogus van het coolste speelgoed dat nooit is gemaakt. Roger Ash van Westfield nam contact op met Marty voor meer informatie over dit leuke, nieuwe boek.

Westfield: Waar kwam het idee voor Toybox Time Machine vandaan?

MARTY BAUMANN: Ik denk dat het korte antwoord in het voorwoord is dat ik heb geschreven; Toybox Time Machine is een “catalogus van het grootste speelgoed nooit gemaakt – maar zou je wereld niet een betere plek zijn geweest als ze dat waren geweest?” En om een ​​al te bekend verhaal op te roepen, gooide mijn moeder mijn geliefde speelgoed (ook mijn strips!) Zodra mijn interesse naar meisjes keek en ik op de andere kant op keek. Ik denk dat we allemaal een stukje van onze jeugd hebben waar we graag op willen, waar we nostalgisch voor zijn. Ze maken dat speelgoed niet meer, en de monetaire waarden die op degenen die nog bestaan, zijn astronomisch, dus heb ik de mijne gemaakt. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de onbeperkte verbeelding van de mensen die dat speelgoed hebben gemaakt. Ze hebben niet alleen gebruik gemaakt van trends, ze begonnen ze. Ze hielden onverschrokken experimenten. Het lijkt erop dat geen idee te bizar was. Veel van hun ideeën slaagden, sommigen niet. Dus ik heb geprobeerd mezelf op hun plaats te zetten, om diezelfde avontuurlijke creatieve geest te heroveren. Het was een verkwikkende artistieke ervaring.

Perfect voor elke super spion

Westfield: Je werk en de advertenties waar ze door zijn geïnspireerd, heeft een onderscheidende stijl. Hoe zit het met deze stijl spreekt u aan?

BAUMANN: Zet jezelf schrap voor de Curmudgeon’s Take: ik ben opgegroeid in de jaren zestig – en dit kan een nostalgische illusie zijn – maar mensen leken toen optimistischer te zijn. En dit werd weerspiegeld in de populaire cultuur. en onze verlangens worden in grote mate weerspiegeld in de advertenties die voor hen zijn. De advertenties die in dat tijdperk werden geproduceerd, was eenvoudiger maar op de een of andere manier dynamischer. Het was echt ‘kunst’, niet alleen enkele foto’s en tekst. Ze huurden in die dagen eigenlijk illustratoren in. Sommigen van hen waren verfijnd (voorbeeld: James Bama), sommige waren gewoon gek (bijvoorbeeld: Ed “Big Daddy” Roth). Meestal waren de composities ruw en rommelig, het afdrukken uit register, de formulering altijd hyperbolisch, maar de enorme vitaliteit was onmiskenbaar.

Westfield: Hoeveel onderzoek doe je om het uiterlijk van de klassieke advertenties vast te leggen?

Baumann: Dit klinkt misschien onfeilbaar, maar niet veel. En ik beweer dit alleen omdat de deugden van deze esthetiek uit het midden van de eeuw al een deel van mij waren. Ik was daar. Ik heb het geleefd. Het omringde me. Mijn zintuigen werden gebombardeerd door deze opzichtige, vrolijke, onophoudelijke inventieve advertenties; Op tv, in drogisterijen, de lokale markt, het stripboekrek, de Sears -catalogus. Ik heb alles geabsorbeerd.

De ruimtetijdperk naar kleur!

Westfield: Hoe belangrijk is de keuze van het product voor de advertentie die u maakt?

Baumann: Heel. De soorten speelgoed die mijn verbeelding als kind voedden, roert mijn creatieve sappen vandaag natuurlijk op. De producten die te zien zijn in Toybox Time Machine zijn variaties van het speelgoed dat ik me het meest levendig herinner. En zoals ik al zei, de invloeden waren onontkoombaar; Monsters-films achtervolgden de late-night luchtgolven en ik heb er nooit een gemist als ik wakker kon blijven; We zagen elke James Bond -film zoals hij leek, te beginnen met “Dr. Nee ”(en, ja, Connery is de enige band. De anderen zijn in vergelijking te maken). Voor mijn geld bereikten strips hun hoogtepunt in de jaren ’60. De kunst van Jack Kirby sprong praktisch van het rek en sloeg je recht in het gezicht. En, aanzienlijk, vocht mijn vader in de Tweede Wereldoorlog. In feite raakte hij aanzienlijk gewond. en het volgde dat ik gefascineerd was door de heldenmoed van de strijdkrachten. Gevecht was mijn favoriete tv -programma, Vic Morrow was mijn held en een van mijn favoriete speelgoed was een replica Thompson -machinepistool! En ik kan westerns niet als een sterke invloed verwaarlozen. In 1959 waren er 26 westerns uitgezonden in prime time – en voor hen werden een veelvoudige aanvullende producten ontwikkeld. Geweren en holsters, badges, knopen, spellen, lunchboxen, kleurboeken (ik hield van kleurboeken) en nog veel meer. En het enige goede ding over het starten van school in september was de nieuwe line-up van cartoons die het zaterdagochtend herfstschema vormden-(spaaaace spook!)

Voor monsterjagers in training

Westfield: Kun je ons door het creatieve proces leiden bij het maken van een van je advertenties?

Baumann: Ik denk niet dat er een proces is. Ideeën komen op talloze manieren naar me toe. Voorbeeld: mijn partner en ik zullen meestal op zoek gaan naar de verkoop van landgoed – iemand is het wissen van huis en alles is voor het oprapen. Terwijl de hardcore “verzamelaars” een dressoir van Queen Anne onderzoeken, zal ik door stapels oude tijdschriften scheuren datNiemand anders is geïnteresseerd. Velen zijn vol met ongelooflijke illustraties, voorbeeldige logo -ontwerpen en, natuurlijk, advertenties. Ik heb ook stapels kleine gouden boeken, hobbytijdschriften en strips opgenomen in verschillende staten van desintegratie – goedkoop! En er is het wonder van internet. Terwijl je het ene opkijkt, ontdek je het andere (“Oh ja, dat herinner ik me dat!”) Wat leidt tot een ander en een ander …

Westfield: Informeert uw werk in animatie uw werk op een of andere manier in Toybox Time Machine?

Baumann: Absoluut. De eerste keer dat ik het speelgoedverhaal van Pixar zag, werd ik weggeblazen. Het was heel duidelijk dat er een retro -esthetiek was die deze makers inspireerde. (Ja hoor, ik ben even oud als John Lasseter.) Bij elke volgende film was het als bewijs. En toen The Incredibles kwam, een film die al mijn retro-, stripboek- en filminvloeden samenwerkte, wist ik dat ik daar gewoon moest werken. en werken daar kan nogal intimiderend zijn. Ik was omringd door jongens van de halve leeftijd met 10 keer het talent! Het schopte mijn kont, maar het verhoogde mijn spel. En ik genoot van het feit dat ik een beetje hun go-to “vintage” man werd. Misschien omdat ik vintage ben! En ik denk dat retro -gevoeligheid al mijn Disney -projecten informeert, of het nu een speelfilm of een attractie van Disneyland is.

Elk kind heeft het nodig!

WESTFIELD: Eventuele afsluitende opmerkingen?

Baumann: Dit boek is mijn virtuele tijdmachine en ik hoop dat iedereen het als die van hen ziet. Je hoeft niet van een bepaalde leeftijd te zijn om de gevoeligheden van het verleden te waarderen. Ik vergelijk het boek met een website die ik heb gemaakt lang geleden toen internet net werd geboren. Het wordt The Astouning B Monster genoemd, een verzameling artikelen, beoordelingen en, vooral, interviews met cult-, monster- en sciencefictionfilmmakers uit het verleden. Het functioneerde als mijn persoonlijke tijdmachine. Door de mensen op te sporen en te interviewen die die monsterfilms maakten die ik als kind zag, kon ik mijn verleden bereiken en aanraken, op een manier die spreekt. Een soortgelijk motief bracht me ertoe om dit project aan te pakken. Laten we hopen dat lezers net zoveel plezier hebben “tijdreizen” als ik!

Aankoop

TOYBOX TIME -machine

Leave a Reply

Your email address will not be published.