Voor uw overweging: DC’s Cinder en Ashe
Deze publicatie is ingediend onder:
HOOPPAGINA HOOGTEKENINGEN,
Interviews en kolommen
Cinder en Ashe SC
door Robert Greenberger
Tegen 1988 stelde de Direct Sales -markt niet alleen onafhankelijke activiteiten in staat om te floreren, maar stelde de grote uitgevers de flexibiliteit in staat om nieuwe formaten, concepten en thema’s te bekijken. Op dit punt was DC Comics de belangrijkste uitgever op dit gebied dankzij hun opmerkelijke verpakking en met de geleidelijk geavanceerde verhalen vertellen die hun makers aan het oefenen waren. Het was net voor het begin van de Vertigo -afdruk, maar de stijl van de titels en de coverkosten waren meestal als de allereerste barrière voor jongere lezers.
Hoewel veel van de interesse terecht werd geleverd aan de instroom van Brits talent, gebruikten veel verdienende Amerikaanse makers ook van de nieuwe grens, waaronder Gerry Conway. Tegen die tijd was Conway samengesteld toen hij nog veel meer was voor Marvel, maar zijn Cinder & Ashe, die hij al in 1984 begon te componeren, debuteerde ten slotte. Evenzo, lang nadat de boekwinkelmarkt was voorbereid op een dergelijke collectie, laat DC de miniserie laat als een enkel volume vrij.
“Ik geloof dat ik op het punt dat ik Cinder & Ashe oprichtte, ik 15-16 jaar in strips had gewerkt,” vertelde Conway me eerder deze maand telefonisch. “Ik voelde het type opgebrand op het standaard stripboekmateriaal dat ik had gedaan. Ik had daar ook veel van samengesteld, niet echt zo creatief. ” Bij zijn terugkeer naar DC in de late jaren 1970 werd hij snel hun werkpaardschrijver aan Justice League of America samen met bijbehorende superheldentitels, zijn output naar een half dozijn of nog veel meer boeken per maand.
“Ik heb er met Dick Giordano over gesproken. Mijn verbinding was vreemd omdat ik een algemeen aanbieding had om een aantal pagina’s per maand te maken. Dick was in feite verantwoordelijk voor het ontdekken van mij werk dat vaak effectief was, vaak niet, ‘legde hij uit. Rusteloos keek hij naar het soort materiaal dat hij evenals de toenmalige partner Roy Thomas Hollywood gooide voor film en ‘vond het concept leuk om iets te componeren dat veel meer een verband had met de echte wereld en de problemen Dat waren cruciaal voor mij. Ik wilde dat doen, dingen aanpassen, mezelf als schrijver nieuw leven inblazen, wat ik uit film heb ontdekt en die op het stripboekmateriaal toepast. Dat was het algemene idee. ”
Ooit gezien dat hij kort als stagiair werkte op de Workshop van Clarion Writers aan de Tulane University toen hij 18 was, had Conway van New Orleans gehouden en voelde de stad “leek een uitstekende locatie om een noiry -type detectiveverhaal te produceren.”
Daarmee produceerde hij Jacob Ashe, zowel een professional in Vietnam als Cinder Dubois, het kind van een Afro-Amerikaanse soldaat en een Vietnamese vrouw. Ze waren goede vrienden en werkten samen als persoonlijke onderzoekers. Opzettelijk gemodelleerd naar de Legendary Modesty Blaise Comic Strip, waren ze gelijk aan en, in tegenstelling tot Modesty en Willie Garvin, is er een onderstroom van seksuele spanning tussen de twee.
Cinder en Ashe #3
Giordano hield van wat hij hoorde, evenals nadat Conway het veld had gevestigd, begreep dat de professional dit alleen zou kunnen beheren, hoewel het werd geautoriseerd telkens wanneer schrijver/editors niet langer werden ingeschakeld bij DC, dus werd het toegewezen aan redactionele coördinator Pat Bastienne als haar Eerste redactionele credit score, hoewel ze veel meer heeft gebeten dan het materiaal van het webverkeer. Conway begreep ook dat hij een kunstenaar nodig had om het verhaal in de echte wereld te aarden en geteld op Jose Luis Garcia-Lopez, die eerder had samengewerkt met Conway aan Superman en Atari Force.
“Ik begreep dat ik wilde dat Cinder freakishly lang zou zijn, dat was vanwege de waarheid die hij/zij half zwart was Amerikaans. Jose was in staat om het te nemen en het ongetwijfeld visueel onderscheidend te maken. Voor die tijd, waar DC was, waar strips over het algemeen waren, deden we iets veel beters aan een krantenstrook dan een stripboek. RIP Kirby-achtig, ‘zei Conway. Tot op de dag van vandaag belt Garcia-Lopez dit zijn gewenste miniserie.
“Jose was echt traag en Dick was het redactioneel verlaten tegen het tijdsboek dat uitkwam. Ik heb scripts gecomponeerd in ’84 -’85 en mijn verbinding geïmplodeerd in ’86 -’87 ‘, legde hij uit. Conway bleef echter blij met het verhaal en begreep dat het uiteindelijk zou worden afdrukken. In feite werden de pagina’s rond de kantoren geleid wanneer Jose ze afzette. Als gevolg hiervan zag Joe Orlando ze en bood ze zich aan om de kleuren te doen. “Joe wilde zich ermee samenwerken, omdat hij precies zag hoe geweldig het was.”
Het concept van etiketteringsboeken was toen een hot topic en voorzag de seksuele aard en de betrokken verkrachting, het label “Mature Readers” was een voorzitter, hoewel Conway nooit enige vorm van flack kreeg. Hij merkte op: ‘Als iemand, ik had verwacht dat Jenette Kahn dat zou doenBood haar hoofd achter en staat ‘dit is seksistisch’, maar dat was het niet. Het is niet ongebruikelijk, op voorwaarde dat de scenario’s Ashe zijn toegenomen. ”
In het verhaal wordt het paar ingehuurd door een Iowa -boer om zijn ontvoerde kind te vinden en tijdens het programma van het onderzoek leert de bezoeker over de titelpersonages met een reeks gruwelijke flashbacks. Dingen rekenen op wanneer hun leads hen naar Lacey brengen, de man die Cinder heeft verkracht toen ze slechts dertien was en nog steeds in Azië was.
Toen het eindelijk werd voorbereid op verzoek eind 1987, was er geen echte methode voor DC om het te duwen; Er was geen bestaand publiek voor. Het frustreerde me altijd dat ze het nooit hebben herdrukt. Ik zal zijn tam niet vermelden in vergelijking met de huidige markt; Vandaag zouden we het voor het beeld hebben gedaan, het zou een absoluut andere verwachting zijn geweest. ”
De miniserie verscheen in de allereerste maanden van 1988 en verzamelden respectabele verkoop en geweldige evaluaties, hoewel er een kort geschil was onder de fans over een paar van de thema’s en achtergrondverhaal. Evenals toen verdween het, door de meesten vergeten. Vorig jaar was een Franse uitgever echter een contract met DC om een buitenlandse collectie te doen waaraan Conway een nieuwe introductie bijdroeg. Dit bracht de schrijver ertoe om contact op te nemen met Dan Didio en suggereerde dat het tijd was dat DC voldeed aan het pak. Veel meer recent ontdekte hij dat zijn Franse introductie de binnenlandse editie ook zal sieren.
Terugkijkend merkt hij op: “Er zijn dingen die ik nu begrijp over techniek, verhaalaspecten als een veel meer geëmancipeerde en verlichte man, dingen die ik graag anders had gedaan. De personages zijn echter zo sterk en het kunstwerk is zo goed, het stijgt boven enkele van de tekortkomingen. Ik geloof dat het een uiterst succesvol boek is voor zijn tijd. ”
En nu kun je het zelf ontdekken.
Aankoop
Cinder en Ashe SC
Klassieke stripcover uit de Grand Comics -database.