signle blog post

Post Type: Standard

Comic Book Canneration: niet bepaald stripboek Death, maar Close

Dit bericht is ingediend onder:

HOOPPAGINA HOOGTEKENINGEN,
Interviews en kolommen

KC Carlson en zijn Cancellin’s Pen.

een KC -kolom door KC Carlson

Sommige annuleringen van stripboek zijn zo populair (of misschien berucht) dat ze ‘feestelijke’ titels krijgen. Ben je dol op de DC-explosie in juni 1978, toen DC het aantal titels in hun lijn verhoogde en back-up series en nog veel meer pagina’s aan veel van hun strips toegevoegd? Hoe zit het met de DC -implosie? Dat gebeurde slechts drie maanden later, toen DC 40% van zijn lijn abrupt annuleerde-inclusief vlaggenschip-titeldetective-strips (totdat de redactionele medewerkers van DC erin slaagden het te redden door het samen te voegen met de beter verkochte Batman-familie). Bovendien werden sommige redacteuren van DC losgelaten, waarbij zowel Al Milgrom als Larry Hama hun baan verliezen. (Beide zagen later veel meer beroepssucces bij Marvel.)

Geannuleerde stripcavalcade

Ironisch genoeg creëerde de DC -explosie onbedoeld een van de zeldzaamste stripboeken van allemaal. In de zomer van 1978 verscheen een “Ashcan” met twee uitgaven (die aangaf dat het gefotokopieerd was) van veel van de geannuleerde titels-zogenaamd alleen om het auteursrecht van DC op het materiaal te vestigen. Echter, eenmaal samengesteld, werd geannuleerde Comic Cavalcade een van de meest opnieuw gefotocopieerde stripboeken ooit toen DC-medewerkers kopieën van de boeken voor hun vrienden maakten. Dit is hoe ik mijn exemplaar kreeg, en natuurlijk heb ik een paar exemplaren gemaakt om aan mijn vrienden te geven … en je kunt waarschijnlijk raden wat er vanaf daar is gebeurd …

Overigens droegen beide ‘publicaties’ nieuwe covers, waarvan er één veel van de helden van DC afbeelden die door een man in een pak uit een kantoor werden geschopt. Beide kwesties hadden een dekkingsprijzen: de ene was 10 cent, de andere $ 1,00 – maar natuurlijk waren deze nooit officieel ‘te koop’. (Behalve misschien jaren later op eBay. En er was geen manier om erachter te komen of een kopie te kopen een “origineel” of een fotokopie was. Sheesh!)

Niet alle verhalen in geannuleerde stripcavalcade waren compleet – veel gingen niet af toen de originele annuleringen werden aangekondigd. In sommige gevallen vertegenwoordigden alleen deksels onafgemaakte (of misschien niet-start) strips. En niet alle niet -gepubliceerde inventaris van DC maakte het op dat moment in geannuleerde Comics Cavalcade. De Wikipedia -pagina voor de serie bevat vermeldingen voor de “legendarisch” ontbrekende deserteur (een western) en intrigerend, Mike Grell’s Starslayer – die later werd gepubliceerd door zowel Pacific Comics als First Comics. Technisch gezien was de eerste verschijning van DC’s eerste Afro-Amerikaanse superhelding-vixen in CCC. (Ze debuteerde later officieel in Action Comics #521 en werd uiteindelijk lid van de Justice League.)

Action Comics #521, het “eerste” uiterlijk van Vixen

Voor veel meer over de DC -implosie en geannuleerde strips Cavalcade, raad ik de zeer vermakelijke presentatie ten zeerste aan bij Dial B voor blog. Deze hele blog is geweldig, trouwens!

Dat was toen … annuleringen zijn nu anders

Vanwege alle (technisch) illegale fotokopiëren en informele verdeling van de kopieën van DC’s geannuleerde strips Cavalcade, werd de hele oefening uiteindelijk een soort luchthartige “Hé, wat ga je doen?” Oefening voor veel van het DC -personeel. (Anders dan de leidinggevenden, natuurlijk.) Veel van de verhalen uit regelmatige, voortdurende titels werden uiteindelijk officieel ergens of anders gepubliceerd – tenzij de gasttitels ook werden geannuleerd tijdens deze periode. Tegenwoordig wordt het ‘evenement’ meestal herinnerd als een korte periode van DC -publicatie -verwarring, die het bedrijf uiteindelijk hielp naar betere dingen in het komende decennium te stappen.

Tijdens de DC -explosie probeerde het bedrijf een groter pakket uit te brengen, met een toename van paginatellingen die leidden tot hogere prijzen. Het publiek verzette zich. Vandaag bevinden we ons in een vergelijkbare situatie, met $ 2,99 en $ 3,99 dekkingsprijzen die het vechten in een markt die veel meer ruimte heeft voor alternatieve maten en formaten. En annuleringen vandaag, zoals we er doorheen leven, zijn zelden net zo vermakelijk. (Tenzij je een meanie bent die geniet van slecht nieuws.)

Laten we naar Marvel kijken. Het bedrijf had in het midden van de jaren negentig een aantal ernstige serviceproblemen waardoor ze van meer dan 200 titels per maand naar faillissement werden gepubliceerd, waarvoor hun stripactiviteiten serieus moesten worden gestroomlijnd. Zelfs vandaag de dag is Marvel (samen met alle anderen) op zoek gegaan om te blijven drijven in een veel kleinere “stripwereld”. En het lijkt erop dat ‘annulering’ een vies woord is geworden.

Dus, zijn ze of nietwaar?

In het afgelopen jaar heeft Marvel Comics veel schommelingen meegemaakt in hun lijn van strips. Maar noem ze geen annuleringen, omdat Marvel tegenwoordig standvastig weigert toe te geven dat een titel daadwerkelijk wordt geannuleerd tenzij ze moeten. Over het algemeen is de enige manier om zeker te weten of een Marvel -strip wordt geannuleerd, wanneer deze een maand of twee niet op de rekken verschijnt.

Marvel veroorzaakt ook verwarring op de markt, beginnend over verschillende series met nieuwe nummer 1 -problemen LITerally een maand of twee na het laatste nummer van de vorige run. Sommige mensen die ik ken, denken dat als een personage voortdurend wordt gepubliceerd – ondanks herhaalde #1 -problemen – die runs geen annuleringen mogen worden genoemd. Ik ben het helemaal niet eens. Als een titel specifiek opnieuw wordt gelanceerd om de toegevoegde bonusaanbiedingsverkoop te krijgen die meestal wordt geleverd met een nieuwe #1, dan ja – dat is een nieuwe serie. Periode. Wat is de volgende stap – elk probleem is een nieuw nummer 1 -nummer?!

Howard the Duck (2015b) #1

In vergelijkbare gevallen kunnen lezers vertrouwen op een jaarmarkering om de serie te onderscheiden, omdat Amazin ‘Potato-Man (2014) #1 een ander creatief team en verhaallijn had dan Amazin’ Potato-Man (2016) #1. Dit werkt zelfs niet meer, want er waren ooit twee Howard The Duck #1s gepubliceerd slechts drie maanden uit elkaar eind 2015. Geen wonder Boeken om dit probleem te beheren! En vergeet nieuwe reader-vriendelijk te zijn, omdat deze gimmicks en trucs geen zin hebben voor de niet-ingewijden die gewoon de strip willen lezen die ze zojuist hebben ontdekt.

Maar terug naar annuleringen. Normaal gesproken is een strip het laatste nummer in Diamond’s Previews -catalogus om verkopers te helpen bij het weten hoe ze het moeten kopen. Ook nu veel van hen geautomatiseerde inventaris- en verkoopsystemen gebruiken, moeten de gegevens over runs en titels correct zijn. Maar Marvel wil dat label niet gebruiken, omdat die identificatie de verkoop kan beïnvloeden, en die cijfers zijn veel belangrijker voor hen dan het verstrekken van nauwkeurige informatie van hun klanten.

Zelfs de methode “Controleer de rekken” is niet onfeilbaar. De kans is groot dat er een nieuwe #1 van dezelfde (of vergelijkbare) titel/personage zal zijn voordat je het weet. Hoe veel ‘volumes’ van de populaire stripreeks zijn eigenlijk duurzaam voor verzamelaars of stripboekhistorici, voordat ze onhandig worden?

Annulering is als een brand – het maakt ruimte voor nieuwe groei

Ik weet niet zeker wanneer annulering een ‘vies’ woord werd. De strips zijn nu al bijna acht decennia geannuleerd voor lage verkoop. Het is een feit van het publiceren van het leven en een methode om niet-as-populaire titels/personages uit te wieden om plaats te maken voor (hopelijk) nieuwe en betere.

Eindproblemen werden gevierd of, in het geval van Dazzler #42, grapjes.

Is het dat de personages zelf niet zo goed resoneren als ze ooit in de ogen van de lezer deden? Of zijn het de makers die fans afwijzen omdat ze geen geweldige “fit” zijn voor bepaalde personages? Het is duidelijk dat dit geval per geval moet worden genomen, omdat de bepaalde redenen waarschijnlijk in elk scenario verschillend zijn. En er zijn veel voorbeelden van veel subtielere reacties die pure verkoopcijfers niet kunnen kwantificeren, waarbij fans vocaal zijn over het houden van het concept van de strip, maar een van de makers haten, of vice versa.

Of vertrekt het hele stripboekenpubliek in groten getale – worden afgeleid (of hun superheld nodig hebben) door steeds veel meer populaire films en tv -shows? Of geven we de steeds grotere dekkingsprijs van strips de schuld? Opgemerkt moet worden dat in verschillende gevallen DC’s lijn van $ 2,99 strips beter doet dan veel van Marvel’s $ 3,99 titels – en dat kan Marvel momenteel een beetje beïnvloeden.

Op die opmerking is er recentelijker in toenemende mate veel meer geklets geweest dat de dekkingsprijs van DC $ 2,99 mogelijk niet veel langer duurzaam is. Een ding dat niet meer met strips zou moeten gebeuren, is het minimaliseren van het aantal pagina tot minder dan 20 pagina’s. De geschiedenis van het verleden heeft aangetoond dat minder pagina’s de ontwikkeling van plot/verhaal aanzienlijk belemmeren en minder kansen bieden voor kunstenaars om te schitteren. Strips zijn nog steeds een visueel medium.

Nog een laatste gedachte: gezien het feit dat DC -regeneratie is begonnen, heeft DC geen van hun kernreeksen geannuleerd of herkend. Hetzelfde kan niet worden gezegd voor veel kerntitels van Marvel, waarvan veel jaarlijkse herlances lijken te krijgen. (Een andere is opgemerkt voor dit najaar. Veel meer Marvel #1’s om erachter te komen hoe te bestellen … ja?)

Er was eens een makers en fans het beste uit het verliezen van favoriete, minder populaire serie door een verzameling herinneringen te maken. Het enige dat tot nu toe uit Marvel’s whack-a-mole-game is gekomen, is de gedesillusioneerde nieuwe lezers en heel veel verwarring.

____________________________________

KC Carlson: Sorry dat ik deze week veel meer geïrriteerd dan normaal ben. Blijkbaar bevriest onze airconditioner mijn hersenen. En zonder zelfs een slurpee rush …

Westfield Comics is niet verantwoordelijk voor de gekke dingen die KC zegt. Vooral dat ding dat je echt irriteerde. . . . Wist je dat er eigenlijk een Wikipedia -pagina is genaamd “Comic Book Death”? wie weet? Het lijkt vreemd dat iemand het daadwerkelijk moest definiëren – het is een belangrijk stripboek Trope, en alle … en, ja, er is ook een Wikipedia -pagina over stripboeken. We worden langzaam overgenomen door twijfelachtige informatie…. En ik help! Ja?

Leave a Reply

Your email address will not be published.